laxburgers á la Jennie

Oj, den här dagen har rusat förbi! Började med att jag pigg som en lärka flög upp ur sängen kl 8 imorse. Kokade ägg och gjorde ordning en macka å ett glas juice sen satt jag mig på balkongen och pluggade till kl 14.30 när niklas kom hem. Pussade lite på honom innan jag kilade ner till enen och handlade. Sen mina damer och herrar kockade jag ihop något riktigt smarrigt! Laxburgare! Slänger upp receptet här så ni också kan laga dem :) Till och med Niklas (som i princip är allergisk mot allt nyttigt) slängde ur sig kommentaren "Godare än donkenburgare!". Made my day ^^

Okey, det du behöver;
4 pers.
500g laxfilé
100g färska skalade räkor
1 ägg
1/2 dl gräslök
1/2 msk salt
1 kmt vitpeppar
1/2 citron
2 avokado
2 tomater
8 msk philadelphiaost (valfri smak)
4 st friscobröd (fullkornsbröd)
ett stycke krasse
Börja med att tina 500g laxfile (om du inte har köpt färsk). Släng ner laxfileérna (OBS! Skär dom i bitar först) och räkorna i en matberedare och mixa till en kletig färs. Häll över i en bunke.Släng sedan i ägget, saltet, vitpepparn, gräslöken och pressa i en halv citron. NU HAR DU KOMMIT SKITLÅNGT REDAN! Efter det knådar du ihop allting och formar fyra burgare. Hetta upp en stekpanna och ha i en klick butter. När smöret puttrar å fräser så sänk värmen till medelhög värme och lägg FÖRSIKTIGT i burgarna. Stek ca 5 - 8 minuter på varje sida. Medan burgarna steker så brer du på lagom mängd med philadelphiaost på botten hamburgebrödet. Skala avokardon och slaiza tomaterna. Lägg sedan tomaterna och avokardon som fyllning i brödet. Blanda måltidsdricka - gärna päron - i en tillbringare och ställ in i kylen. Nu borde burgarna vara klara snart? Hoppas att du kom ihåg att vända på dem!
Lägg nu burgarna ovanpå avokardon och tomaterna toppa med lite krasse (skulle egentligen vara ärtskott men enens utbud är inte så brett, krasse funka finfint!) och ovansidan av hamburgebrödet. Ta ut måltidsdrickan ur kylen och häll upp i glas. Tada! Nu har du fixat världens goaste laxburgers, grattis :)
Jag gjorde en side-kick också. Väldigt simpel. 200g creme fraiche som du vispar, HÅRT. Ta en gurka och skär den på mitten. Ta ut kärnhuset ur gurkan (jag som tycker att det är den godaste delen på gurkan sparade det och la upp det på tallriken). Skär sedan gurkan i cm tjocka bitar och släng ner i creme fraichen. Sedan river du skalet från en hel citron (om du är smart så har du inte slängt den du använde till laxen och kan ta den, det gjorde jag :) ) Släng sedan ner citronskalet i creme fraichen och rör om. Krydda med salt och peppar efter behov. Sååå, FÄRDIG!
Om du har tur så får du sedan en sån fin kommentar från din pojkvän att det är godare än donken.
Nu har Niklas dragit iväg på träning och jag ska återgå till pluggandet, börjar se ljuset i tunneln! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0